Ευρωπαϊκή Τραπεζική Ένωση / Ενιαίος Μηχανισμός Εξυγίανσης ('SRM') και Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης ('SRF')
Προληπτική ρυθμιστική παρέμβαση και προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων | Εξυγίανση μη βιώσιμων πιστωτικών ιδρυμάτων | Συστήματα εγγύησης καταθέσεων | |
---|---|---|---|
Ευρωπαϊκοί «Ενιαίοι Μηχανισμοί» | Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός ('SSM') | Ενιαίος Μηχανισμός Εξυγίανσης ('SRM') και Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης ('SRF') | Πρόταση Κανονισμού της Επιτροπής για τη σύσταση Ευρωπαϊκού Ταμείου Ασφάλισης Καταθέσεων |
Εφαρμοστέο δίκαιο ('Single Rulebook') | Κανονισμός 575/2013 ('CRR') - Οδηγία 2013/36/ΕΕ ('CRD IV') | Οδηγία 2014/59/ΕΕ για την ανάκαμψη και εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων ('BRRD') | Οδηγία 2014/49/ΕΕ για τα συστήματα εγγύησης καταθέσεων ('DGSD') |
Αποφάσεις του SRB
Στις 16 Ιουνίου 2023, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε νέο Οδηγό σε σχέση με τον υπολογισμό και την υποβολή αναφορών για τη ρευστότητα στην εξυγίανση (liquidity in resolution). Το περιεχόμενο του Οδηγού βασίζεται στις Προσδοκίες του SRB για τις τράπεζες (Expectations for banks – Principle 3.2).
Στις 15 Μαι΅ου 2023, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε επικαιροποιημένη πολιτική για το MREL για το έτος 2023. Το SRB αποφάσισε να διατηρήσει την πολιτική του για τον υπολογισμό του MREL για το έτος 2023 με ελάχιστες αλλαγές, η βασικότερη εκ των οποίων αφορά το πεδίο εφαρμογής των οντοτήτων που υπάγονται στο εσωτερικό MREL (internal MREL).
Στις 8 Μαΐου 2023 το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε ανακοίνωση σε σχέση με την έναρξη εφαρμογής του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2023/827 όσον αφορά την προηγούμενη άδεια για τη μείωση των ιδίων κεφαλαίων και των απαιτήσεων που σχετίζονται με μέσα επιλέξιμων υποχρεώσεων, η οποία έχει οριστεί για τις 9 Μαΐου 2023.
Ειδικότερα, με την ανωτέρω ανακοίνωση, το SRB επισημαίνει, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
- O ως άνω κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμός θα ισχύσει σε όλες τις αιτήσεις που θα υποβληθούν μετά τις 9 Μαΐου και δε θα επηρεάσει τις αποφάσεις που έχουν ήδη χορηγηθεί από το SRB, οι οποίες θα συνεχίσουν να είναι έγκυρες έως τη λήξη τους, ούτε τις αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί και βρίσκονται υπό επεξεργασία από το SRB.
- Ο ως άνω κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμός αντικατοπτρίζει το περιεχόμενο των σχετικών σχεδίων ρυθμιστικών τεχνικών προτύπων (RTS) της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών, τα οποία εφάρμοζε από την 1η Ιανουαρίου 2022 το SRB, εκτός από την περίπτωση της απλοποιημένης προσέγγισης για τα ιδρύματα με ελάχιστη απαίτηση για τα ίδια κεφάλαια και τις επιλέξιμες υποχρεώσεις (MREL) ίση με το πόσο απορρόφησης των ζημιών (Loss Absorption Amount - LAA).
Στις 8 Ιουνίου 2022, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε επικαιροποιημένη πολιτική σε σχέση με τις ελάχιστες απαιτήσεις για ίδια κεφάλαια και επιλέξιμες υποχρεώσεις (MREL) για το έτος 2022.
Ειδικότερα, η ως άνω επικαιροποιημένη πολιτική, η οποία θα εφαρμοστεί στον κύκλο σχεδιασμού εξυγίανσης (resolution planning cycle) του έτους 2022, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις ακόλουθες αλλαγές:
- λαμβάνει υπόψη τις νέες ρυθμιστικές εξελίξεις καθώς και τα σχόλια των ενδιαφερομένων μερών επί της εφαρμογής της πολιτικής,
- καθιστά την πολιτική εξοφλητικής προτεραιότητας (subordination policy) πιο δυναμική, και
- συμπληρώνει την προσέγγιση του SRB σε σχέση με τις περιπτώσεις χορήγησης απαλλαγής από το εσωτερικό MREL (internal MREL waivers).
Στις 17 Μαρτίου 2022, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε οδηγό σε σχέση με τον προσδιορισμό και την κινητοποίηση εξασφαλίσεων στην εξυγίανση (identification and mobilization of collateral in resolution) για τη συμπλήρωση των Προσδοκιών του SRB για τα πιστωτικά ιδρύματα (‘SRB Expectations for banks’).
Ειδικότερα, ο ανωτέρω οδηγός περιλαμβάνει τις ακόλουθες βασικές θεματικές:
- τη διακυβέρνηση και διαχείριση των εξασφαλίσεων των πιστωτικών ιδρυμάτων στην εξυγίανση,
- την ικανότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων να προσδιορίσουν τα περιουσιακά στοιχεία που θα χρησιμοποιηθούν ως εξασφαλίσεις στην εξυγίανση, περιλαμβανομένου του ποσού, της τοποθεσίας, του εφαρμοστέου δικαίου, του νομίσματος και της συνολικής διαθεσιμότητας αυτών,
- την ικανότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων να έχουν πρόσβαση σε εξασφαλίσεις κατά την εξυγίανση, και ιδίως μη εμπορεύσιμα περιουσιακά στοιχεία και περιουσιακά στοιχεία που δεν είναι επιλέξιμα για συνήθη χρηματοδότηση από κεντρική τράπεζα.
Tην 1η Δεκεμβρίου 2021, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε οδηγό σε σχέση με τη φερέγγυα εκκαθάριση των παραγώγων και των χαρτοφυλακίων συναλλαγών (solvent wind-down of derivatives and trading books) στην εξυγίανση,σύμφωνα με τις προσδοκίες για τα πιστωτικά ιδρύματα του SRB, όπως αυτές δημοσιεύτηκαν τον Απρίλιο του 2020.
Ο σχετικός Οδηγός βασίστηκε στις σχετικές εργασίες του Συμβουλίου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και ισχύει για όλα τα πιστωτικά ιδρύματα με σημαντικά χαρτοφυλάκια συναλλαγών. Ειδικότερα:
- όλα τα παγκοσμίως συστημικά σημαντικά ιδρύματα (G-SIIs) αναμένεται να προβούν σε σχεδιασμό φερέγγυας εκκαθάρισης (Solvent Wind-Down Planning) ως προτεραιότητα για τον κύκλο σχεδιασμού εξυγίανσης (RPC) του 2022, ενώ
- όσον αφορά τα λοιπά πιστωτικά ιδρύματα, αυτά θα τύχουν περαιτέρω αξιολόγησης όσον αφορά τη σπουδαιότητα των χαρτοφυλακίων τους και θα ενημερωθούν εντός του 2022 για να προβούν στον σχετικό σχεδιασμό, στο πλαίσιο του RPC του 2023.
Στις 29 Νοεμβρίου 2021, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε επικαιροποιημένο οδηγό όσον αφορά τη συνέχεια των λειτουργιών στην εξυγίανση (operational continuity in resolution). Με την εν λόγω επικαιροποίηση ο ανωτέρω οδηγός παρέχει περαιτέρω καθοδήγηση για θέματα που σχετίζονται με τη χρηματοοικονομική ανθεκτικότητα (financial resilience) και τη στελέχωση (staffing).
Επισημαίνεται ότι το SRB είχε δημοσιεύσει τον σχετικό οδηγό τον Ιούλιο του 2020, με σκοπό την παροχή διευκρινίσεων στα πιστωτικά ιδρύματα σχετικά με την υλοποίηση των προσδοκιών του SRB ως προς τη διασφάλιση της συνέχειας των λειτουργιών των ιδρυμάτων στην εξυγίανση, καθώς και το χρονοδιάγραμμα σταδιακής υλοποίησης αυτών μέχρι το τέλος του 2023.
Στις 26 Οκτωβρίου 2021, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε οδηγό σε σχέση με τη δυνατότητα διαχωρισμού (separability) των πιστωτικών ιδρυμάτων για τους σκοπούς της εφαρμογής εργαλείων μεταβίβασης εν μέρει (partial transfer tools) σε περιόδους κρίσης, η ανάλυση της οποίας συγκαταλέγεται στις Προσδοκίες του SRB για τα Πιστωτικά Ιδρύματα. Σκοπός του ανωτέρω οδηγού είναι η παροχή περισσότερων λεπτομερειών σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα πιστωτικά ιδρύματα θα πραγματοποιήσουν την ανωτέρω προσδοκία και ιδίως τον τρόπο με τον οποίο θα αποδώσουν τις σχετικές πληροφορίες και αναλύσεις, μέσω μιας έκθεσης ανάλυσης της δυνατότητας διαχωρισμού (Separability Analysis Report) και ενός εγχειριδίου για τη μεταβίβαση (transfer playbook).
Στις 25 Οκτωβρίου 2021, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε επικαιροποιημένο οδηγό σε σχέση με την προσέγγιση και τις προσδοκίες του για τα πιστωτικά ιδρύματα όσον αφορά την υποχρέωση κοινοποίησης των περιπτώσεων υπό τις οποίες κρίνεται νομικά ή άλλως ανέφικτη η συμβατική αναγνώριση της διάσωσης με ίδια μέσα στις συμβάσεις που διέπονται από τη νομοθεσία τρίτης χώρας, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 55 της Οδηγίας 2014/59/ΕΕ (BRRD).
Ειδικότερα, η ανωτέρω επικαιροποίηση αφορά τα ακόλουθα:
- επαρκείς αναφορές στην νομοθεσία του επιπέδου 2 (“Level 2 legislation”),
- την υποχρέωση των πιστωτικών ιδρυμάτων να υποβάλουν τυχόν σχετικές γνωστοποιήσεις τους σε μορφή XBRL,
- ορισμένες πρακτικές οδηγίες για τα πιστωτικά ιδρύματα όσον την αναφορά κατηγοριών υποχρεώσεων/συμβάσεων σε ευθυγράμμιση με το ΕΒΑ Reporting Framework 3.0.
Στις 26 Μαΐου 2021, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε επικαιροποιημένη πολιτική σε σχέση με τις ελάχιστες απαιτήσεις για ίδια κεφάλαια και επιλέξιμες υποχρεώσεις (MREL) υπό το νέο πακέτο μέτρων για τη μείωση των ΄κινδύνων στον τραπεζικό τομέα (“RRM Banking Package” - CRR2/CRD5 και SRMR2/BRRD2).
Ειδικότερα, η ως άνω επικαιροποιημένη πολιτική, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα του κύκλου σχεδιασμού εξυγίανσης (resolution planning cycle) του έτους 2020, εισάγει, μεταξύ άλλων, προβλέψεις για τα ακόλουθα:
- το μέγιστο διανεμητέο ποσό (MDA) που συνδέεται με τo MREL,
- τα κριτήρια για τον προσδιορισμό των συστημικών θυγατρικών για τις οποίες η χορήγηση απαλλαγής από το εσωτερικό MREL (internal MREL) θα προκαλούσε ανησυχία για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, και
- την προσέγγιση σε σχέση με την επιλεξιμότητα των μέσων του Ηνωμένου Βασιλείου που δε διαθέτουν όρους για τη διάσωση με ίδια μέσα (bail-in clauses) για τους σκοπούς του MREL.
Στις 30 Απριλίου 2021, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε οδηγό όσον αφορά τη ρευστότητα και τη χρηματοδότηση στην εξυγίανση (liquidity and funding in resolution), βάσει των σχετικών Προσδοκιών του για τα πιστωτικά ιδρύματα (SRB Expectations for Banks – EfB). Ειδικότερα, ο ως άνω οδηγός εστιάζει στην υποχρέωση των πιστωτικών ιδρυμάτων να αναπτύσσουν μεθοδολογίες για την εκ των προτέρων εκτίμηση των αναγκών ρευστότητας για την εφαρμογή της στρατηγικής εξυγίανσής τους και ως στόχο έχει να βελτιώσει τη δυνατότητα και την προετοιμασία των πιστωτικών ιδρυμάτων για μια πιθανή εξυγίανση.
Στις 20 Δεκεμβρίου 2017, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης (SRB) δημοσίευσε την πολιτική που αναμένεται να ακολουθήσει αναφορικά με το MREL για το έτος 2017 και προσεχώς. Το εν λόγω έγγραφο πολιτικής θα αποτελέσει τη βάση για την υιοθέτηση δεσμευτικών στόχων ως προς το MREL στις τράπεζες που βρίσκονται υπό το πεδίο ευθύνης του SRB. Συναφώς, τα σημαντικότερα μηνύματα που αναδεικνύονται δυνάμει του εν λόγω εγγράφου είναι τα ακόλουθα:
(α) Για το 2017, δεσμευτικοί στόχοι θα τεθούν για την πλειοψηφία των μεγαλύτερων και πλέον πολύπλοκων τραπεζικών ομίλων, ενώ για τις λοιπές τράπεζες οι σχετικοί στόχοι θα συνεχίσουν να έχουν μη δεσμευτικό/πληροφοριακό χαρακτήρα.
(β) Οι νέοι στόχοι για το MREL θα διαφέρουν ανά τράπεζα ως προς τη συνιστώσα του ποσού ανακεφαλαιοποίησης (recapitalization amount).
(γ) Για ιδρύματα που χαρακτηρίζονται συστημικώς σημαντικά (Other Systemically Important Institutions-O-SIIs) προβλέπεται ότι ένα ελάχιστο ποσοστό του MREL θα πρέπει να αποτελείται από υποχρεώσεις μειωμένης εξασφάλισης (subordination benchmark).
(δ) Σε κάθε τράπεζα θα δοθεί ειδική προθεσμία για το «χτίσιμο» του MREL μέγιστης διάρκειας μέχρι τέσσερα (4) έτη (bank-specific transition periods).
Minimum Requirement for Own Funds and Eligible Liabilities (MREL)-SRB Policy for 2017 and Next Steps
Στις 25 Νοεμβρίου 2015, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης δημοσίευσε τον Κώδικα Συμπεριφοράς που πρέπει να τηρείται από τα μέλη του και τους λοιπούς συμμετέχοντες στις συνεδριάσεις της Ολομέλειας και της Εκτελεστικής του Συνόδου.
Decision of the PLenary Session of the Board of 25 November 2015
Στις 7 Μαϊου 2015, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης ενέκρινε και δημοσίευσε τον Εσωτερικό Κανονισμό που εφαρμόζεται στην σύνοδο ολομέλειας του, σύμφωνα με τα άρθρα 50 και 52 του Κανονισμού SRM.
Rules of Procedure of the Single Resolution Board in
its Plenary Session
Στις 7 Μαϊου 2015, το Ενιαίο Συμβούλιο Εξυγίανσης σημοσίευσε τον Εσωτερικό Κανονισμό της Εκτελεστικής του Συνόδου, σύμφωνα με το άρθρο 50 του Κανονισμού SRM.
Rules of Procedure of the Single Resolution Board in its Executive Session